Śluza mieści się nad rzeką Yenisey w mieście Divinogorsk. Została zbudowana w roku 1964. Dostarcza ona 6000 MW energii. W wyniku piętrzenia się wód powstał zbiornik, który potocznie jest nazywany Krasnoyarskim Morzem. Posiada powierzchnię 2000 km², a średnia głębokość sięga 37 m i 105 m w okolicy tamy.
Tama jest wyposażona w windę dla statków, która umożliwia przewożenia łodzi między wodą znajdującą się na dwóch różnych wysokościach i jest alternatywą dla śluz, których jako ekwiwalent musiałoby powstać kilkanaście. Winda, jako że posiada ogromne gabaryty, stała się wizytówką / punktem orientacyjnym Krasnoyarska. Szyny, po których porusza się winda mają rozstaw 9 m co czyni je największymi na świecie.
Ta swojego rodzaju „winda szynowa” powstała w 1967 i jej głównym zadaniem, które spełnia po dziś dzień było i jest utrzymywanie transportu rzecznego w tej części Syberii. W 2011 konsorcjum „HydroRus” postanowiła zmodernizować turbiny w elektrowni wodnej dodając nowe turbiny. Element do załadunków – Sudovoznaya – ma wymiary: 78 m na 15 m, głębokość do 2 m. Towar nie może przekraczać wagi 1,500 ton. Na przedzie tej super struktury usytuowany jest pomieszczenie kontrolne ze wszystkimi elementami do kontroli windy. Prędkość z jaką się porusza to 1,2 km/h. Dodatkowym elementem jest stanowisko obrotowe dla ruchomego elementu windy. Służy on do przesyłania wody między komorami Sudovoznoy lub też wykonywania napraw czy konserwowania. Długość rotora to 104,6 m, a obwodowa prędkość obrotów promienia okrężną drogą wynosi 20 m/min.
Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth przekracza s/y "Otago" pod Kpt. Zdzisławem Pieńkawą.
środa, 24 kwietnia 1974
"Nord III" z Andrzejem Urbańczykiem na pokladzie wyruszył z Jokohamy w rejs powrotny do San Francisco; czas przejścia trasy równy około 50 godzin odnotowano w księdze rekordów Guinnessa.
poniedziałek, 24 kwietnia 1978
Po dwóch latach starań podniesiono z dna morskiego okręt "Vasa"; dzisiaj statek jest atrakcją morską Sztokholmu, pełniąc rolę statku-muzeum.
poniedziałek, 24 kwietnia 1961
Joshua Slocum z Bostonu wypłynął samotnie na s/y "Spray" w okołoziemski rejs; było to pierwsze okrążenie Ziemi w samotnej żegludze (rejs zakończył się po trzech latach 27.06.1898 r.).