Jest to zapierająca dech w piersiach obracająca się winda dla statków w Szkocji. Jej zadaniem jest połączenie kanału Forth & Clyde z kanałem Union. Nazwa nadana została od znajdującego się w niedalekiej odległości miasteczka Falkirk położonego w centralnej Szkocji. Winda została oddana do użytku w 2002 roku. Na ceremonii otwarcia nie mogło zabraknąć członków rodziny królewskiej z królową Elżbietą II na czele. Dwa kanały wcześniej połączone były jedenastoma klasycznymi śluzami, które po 1930 roku stopniowo przestawały być użytkowane. Na koniec zostały wypełnione ziemią i zamknięte.
Plany regeneracji kanałów centralnej Szkocji powstały przy współpracy Brytyjskiego Zarządu Dróg Wodnych, lokalnych władz i firm prywatnych. Plan zakładał ponowne połączenie kanałem miast Glasgow i Edinburgh. Plany zakładały powstanie jednej konstrukcji na miarę XXI wieku zamiast ponownej budowy kilkunastu śluz. Ogłoszono konkurs na projekt windy łączącej oba kanały – wygrał projekt Falkirk Wheel. Projekt uwzględnił również centrum dla odwiedzających, zawierające różnorodne sklepy czy kawiarnie.
Różnica w wysokości dwóch kanałów na „kole” to 24 m, co mniej więcej odpowiada 8-piętrowemu budynkowi. Tym niemniej kanał Union jest 11 m wyższy niż akwedukt, który łączy się z „kołem”. Statki muszą więc przejść dodatkowo przez dwie śluzy obniżające poziom do górnej części „koła”. Powodem takich zabiegów jest zabytek historyczny – Antonine Wall.
Koło obraca się razem z osią, która jest obsługiwana przez dziesięć silników hydraulicznych. Prędkość obrotu to około 1/8 obrotu na minutę. Jak więc kasetony utrzymywane są na poziomie? Kasetony obracane są z taką samą prędkością jak „koło”, to zapewnia im ten sam poziom i zapewnia, że obciążenie wody i łodzi nie doprowadzi do przewrócenia się konstrukcji.
Miejsce dokowania jest jak suchy dok, który jest odizolowany za pomocą wodoszczelnych bram i pomp wodnych, zapewnia to stabilność podczas transportu. Łodzie mogą wpływać i wypływać gdy ramiona koła ustawione są w pozycji wertykalnej, przy otwartych bramach.
Koszt budowy Falkirk Wheel to 17,5 mln funtów, a projekt renowacji jako całości to aż 84,5 mln funtów. W centrum dla odwiedzających można skorzystać z oferty „The Falkrik Wheel Experience” czyli rejsu łodzią po okolicznych kanałach która zawiera transport międzykanałowy windą Falkrik. Ceny od 2010 roku wyglądają następująco: rejs 7.95 funtów dla dorosłych i 4.95 dla dzieci (3-15 lat), studenci 6.95 funtów i opcja rodzinna za 23.24 funty. Dla grup powyżej 20 osób zniżka 10%.
Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth przekracza s/y "Otago" pod Kpt. Zdzisławem Pieńkawą.
środa, 24 kwietnia 1974
"Nord III" z Andrzejem Urbańczykiem na pokladzie wyruszył z Jokohamy w rejs powrotny do San Francisco; czas przejścia trasy równy około 50 godzin odnotowano w księdze rekordów Guinnessa.
poniedziałek, 24 kwietnia 1978
Po dwóch latach starań podniesiono z dna morskiego okręt "Vasa"; dzisiaj statek jest atrakcją morską Sztokholmu, pełniąc rolę statku-muzeum.
poniedziałek, 24 kwietnia 1961
Joshua Slocum z Bostonu wypłynął samotnie na s/y "Spray" w okołoziemski rejs; było to pierwsze okrążenie Ziemi w samotnej żegludze (rejs zakończył się po trzech latach 27.06.1898 r.).