TYP: a1

Jeden z pierwszych samochodowców na świecie w Gdyni

czwartek, 9 lutego 2017
Z mediów/MF

W Gdyni zawitał niecodzienny gość. To jeden z dwóch pierwszych w świecie samochodowców i jednocześnie  jeden z nielicznych pełnomorskich statków towarowych z napędem LNG.

[t][/t] [s]UECC[/s]

Zamówienie na budowę dwóch samochodowców z dwupaliwowym napędem głównym, czyli z silnikami wysokoprężnymi, w których można spalać paliwo gazowe i ze zbiornikami paliwowymi na LNG złożono w marcu 2014 roku. Złożył je operator floty samochodowców United European Car Carriers (UECC), należący do armatorów Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) z Japonii i Wallenius Lines ze Szwecji . Statki zbudowano w chińskiej stoczni NACKS w Nantong, należącej do spółki zawiązanej przez japońską Kawasaki Heavy Industries i China Ocean Shipping (Group) Company.
 

Pierwszy statek został przekazany przez stocznię 29 września i ochrzczony 21 listopada 2016 roku. Druga jednostka - Auto Energy - przekazana 29 listopada, została ochrzczona 7 lutego w szwedzkim Malmö. Dzień później statek zawinął do Gdyni cumując przy Nabrzeżu Helskim Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego - BCT. Przywiózł około 100 samochodów osobowych, większe pojazdy specjalistyczne oraz drobnicę.

Auto Energy ma 181 metrów długości i 30 metrów szerokości. Może być eksploatowany na Bałtyku przez cały rok. Na 10 pokładach zmieści  do 3800 samochodów. Ma też zewnętrzną rampę skośną, która umożliwia załadunek i wyładunek ładunków do 160 ton.

Systemy napędowe dwóch nowych statków mogą być zasilane zarówno paliwem gazowym, jak i ciężkim lub olejem napędowym. To pierwsze na świecie samochodowce z napędem LNG. Pojemność zbiorników paliwowych pozwala na odbycie 14-dniowej podróży między portami Bałtyku i Morza Północnego wyłącznie na paliwie gazowym. Skroplony gaz ziemny jest uważany za najczystsze i najbardziej przyjazne środowisku paliwo kopalne.

 

Tagi: samochodowiec, Auto Energy, LNG
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth mija s/y "Copernicus" pod Kpt. Zygfrydem Perlickim.
czwartek, 25 kwietnia 1974
Z Buenos Aires wyruszył w rejs do Polski s/y "Euros"; w czasie nieprzerwanej żeglugi załoga z Kpt. Henrykiem Jaskułą dopłynęła do Helu w ciągu 90 dni po przebyciu 8276 mil.
środa, 25 kwietnia 1973
Z Cannes (z postojem w Giblartarze) wyruszył w samotny rejs przez Atlantyk Alain Gerbault na "Firecrest"; dotarł do Nowego Jorku po 101 dniach żeglugi.
środa, 25 kwietnia 1923
Nieopodal Wysp Kanaryjskich podczas próby bicia rekordu żeglugi 24-godzinnej wywraca się katamaran "Mediatis Region Aquitaine".
wtorek, 25 kwietnia 2006
Henryk Jaskuła zdobywa patent kapitański.
niedziela, 25 kwietnia 1971
Na skały Hamstone w południowej Anglii wpada "Herzogin Cecile".
sobota, 25 kwietnia 1936