TYP: a1

Pomysł na ochronę kabli

środa, 8 stycznia 2025
Hanka Ciężadło

W związku z powtarzającymi się incydentami niszczenia podmorskiej infrastruktury, państwa NATO postanowiły przejść do konkretów. Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnych „przypadków”, 10 natowskich okrętów będzie krążyć w okolicach strategicznych instalacji i robić wrażenie na statkach, którym gubią się kotwice. Pierwsze patrole mają ruszyć już w tym tygodniu.

Czy to zadziała?

Chyba wszyscy mieszkańcy krajów bałtyckich mają nadzieję, że tak. Jak informuje fińskie radio Yle (to samo, które powiadomiło o odnalezieniu kotwicy należącej prawdopodobnie do tankowca Eagle S), akcja wspólnego patrolowania ma potrwać do kwietnia. Mają w niej wziąć udział okręty pełniące rotacyjnie służbę na Bałtyku, a także kilka innych jednostek wysłanych przez państwa NATO.

Pomysł wprowadzenia wspólnych patroli pozostaje w ścisłym związku z apelem władz Finlandii i Estonii, który wystosowano bezpośrednio po zniszczeniu kabla EsatLink2 w Boże Narodzenie.

JEF i sztuczna inteligencja

Kraje zrzeszone w JEF (Połączone Siły Ekspedycyjne) to Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Łotwa, Litwa, Niderlandy, Norwegia, Szwecja oraz Wielka Brytania. JEF nie jest organizacją zbrojną, ale raczej platformą współpracy, w której prym wiedzie Wielka Brytania.

Koncepcja polega na tym, że w razie potrzeby Brytyjczycy i jeszcze co najmniej jeden członek JEF mogą prowadzić konkretne misje – na przykład takie, jak patrolowanie strategicznych miejsc na Bałtyku. Brytyjczycy poinformowali właśnie o zwiększeniu środków nadzoru w regionie. Z kolei strona fińska ujawniła, że tym razem do monitorowania ruchu jednostek (zwłaszcza tych należących do tzw. floty cieni) wykorzystane zostanie modelowanie oparte o sztuczną inteligencję.

Czy jednak wszystkie te środki wystarczą, by kolejne "przypadki" nie miały już miejsca? Zobaczymy...

 

Tagi: Bałtyk, kable, NATO, JEF, patrole
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 24 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth przekracza s/y "Otago" pod Kpt. Zdzisławem Pieńkawą.
środa, 24 kwietnia 1974
"Nord III" z Andrzejem Urbańczykiem na pokladzie wyruszył z Jokohamy w rejs powrotny do San Francisco; czas przejścia trasy równy około 50 godzin odnotowano w księdze rekordów Guinnessa.
poniedziałek, 24 kwietnia 1978
Po dwóch latach starań podniesiono z dna morskiego okręt "Vasa"; dzisiaj statek jest atrakcją morską Sztokholmu, pełniąc rolę statku-muzeum.
poniedziałek, 24 kwietnia 1961
Joshua Slocum z Bostonu wypłynął samotnie na s/y "Spray" w okołoziemski rejs; było to pierwsze okrążenie Ziemi w samotnej żegludze (rejs zakończył się po trzech latach 27.06.1898 r.).
środa, 24 kwietnia 1895