TYP: a1

Kontrowersje wokół Świnoujścia

piątek, 20 stycznia 2023
Hanka Ciężadło

Czy ekologia jest ważna? Owszem, jest. Czy bywa używana jako słowo-wytrych? Niestety tak. Właśnie kwestie ochrony środowiska stały się głównym argumentem, dla którego władze Meklemburgii-Pomorza Przedniego sprzeciwiają się budowie terminala kontenerowego w Świnoujściu. Pewnie uwierzylibyśmy w ich szczerą troskę – gdyby nie fakt, że ten sam land właśnie otwarł drugi już pływający gazoport.

O co tutaj chodzi?

Wiele wskazuje na to, że o pieniądze. Ale przecież nikt nie powie tego głośno — a zwłaszcza pani Manuela Schwesig, premier Meklemburgii-Pomorza. Zamiast tego pani polityk, kolejny raz krytykując plany budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, podparła się ekologią.

Jest to o tyle niepoważne, że zarządzanym przez nią landzie, a dokładnie w Lubminie, uruchomiono właśnie drugi pływający terminal LNG. Nawiasem mówiąc, tuż obok wychodzi na ląd niemiecko-rosyjski gazociąg Nord Stream 2, który był uparcie forsowany mimo sprzeciwu wielu organizacji ekologicznych (o wspieraniu rosnącej potęgi Putina nie wspominając).

 

 „Schröder w spódnicy”

Takie przezwisko nadały pani Schwesig niemieckie media. I miały ku temu powody – zażyłość pomiędzy nią a partnerami z rosyjskiego Gazpromu była na tyle duża, że sprawie postanowiła przyjrzeć się prokuratura. Śledztwo jest w toku.

Jest oczywiste, że jeśli terminal w Świnoujściu powstanie, to będzie on konkurencją dla Niemiec. Jest też jasne, że lokalni włodarze zrobią, co w ich mocy, by tę inwestycję blokować, a przynajmniej opóźniać.

W całym tym zamieszaniu warto jednak pamiętać, że Niemcy to nasi sąsiedzi, a przy okazji – całkiem sympatyczni ludzie. Ocenianie ich przez pryzmat jednej polityk (w dodatku takiej, którą sami postanowili prześwietlić), byłoby nie w porządku. Pozostaje mieć nadzieję, że terminal powstanie, a nasze wzajemne relacje nadal będą dobre – pomimo działan polityków.

 

Tagi: Świnoujście, terminal, Niemcy, gaz, LNG, kontrowersje
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 24 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth przekracza s/y "Otago" pod Kpt. Zdzisławem Pieńkawą.
środa, 24 kwietnia 1974
"Nord III" z Andrzejem Urbańczykiem na pokladzie wyruszył z Jokohamy w rejs powrotny do San Francisco; czas przejścia trasy równy około 50 godzin odnotowano w księdze rekordów Guinnessa.
poniedziałek, 24 kwietnia 1978
Po dwóch latach starań podniesiono z dna morskiego okręt "Vasa"; dzisiaj statek jest atrakcją morską Sztokholmu, pełniąc rolę statku-muzeum.
poniedziałek, 24 kwietnia 1961
Joshua Slocum z Bostonu wypłynął samotnie na s/y "Spray" w okołoziemski rejs; było to pierwsze okrążenie Ziemi w samotnej żegludze (rejs zakończył się po trzech latach 27.06.1898 r.).
środa, 24 kwietnia 1895