TYP: a1

Czy Niemców wkurza Świnoujście?

poniedziałek, 8 stycznia 2024
Hanka Ciężadło

Przeglądając rozmaite media, można dojść do ponurych wniosków: Niemcom ewidentnie przeszkadza pomysł budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu i będą się chwytać każdej brzytwy, która pozwoli im okroić, a najlepiej zatrzymać tę inwestycję. Czy rzeczywiście tak jest? 

Ekologia jako instrument

Większość z nas lubi przyrodę, nic zatem dziwnego, że sprawa jej ochrony porusza nasze serca, umysły i portfele. Planowany w Świnoujściu terminal kontenerowy będzie mieć jakiś wpływ na naturę – podobnie, jak budowa każdego innego obiektu, nie wyłączając naszych domów.

Aby ustalić, jaki będzie ten wpływ, przeprowadzono wnikliwe analizy oraz transgraniczne konsultacje - tego zresztą wymaga unijne prawo. Procedury zostały dopełnione, pytania zadane, odpowiedzi udzielone - i pod koniec minionego roku można było wydać decyzję środowiskową dotyczącą terminala, która de facto stanowi zielone światło dla rozpoczęcia budowy. Wyglądało więc na to, że obie - strony polska i niemiecka - doszły do konsensusu i teraz będzie już z górki.

Radość była jednak przedwczesna, ponieważ organizacja Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern oraz burmistrz przygranicznej miejscowości Heringsdorf uznali, że sprawa wcale nie jest zakończona i nadal pozostaje do wyjaśnienia kilka istotnych kwestii.

Skąd te wątpliwości?

Pani  burmistrz Heringsdorfu obawia się, czy aby realizacja polskiej inwestycji nie wpłynie negatywnie na turystykę po niemieckiej stronie. Z kolei prezes Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern uważa, że mimo iż proces został przeprowadzony prawidłowo, nie objął on kwestii oddziaływania na Bałtyk, na którym przecież leżą strefy Natura 2000 - te same, którym nie zaszkodził Nord Srteam 1 i Nord Stream 2…

Trudno powiedzieć, co kieruje Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern. Panią burmistrz można jednak zrozumieć – jej zadaniem jest ochrona interesów lokalsów, którzy zapewne boją się zmian, i jeśli teraz poczują, że nie są reprezentowani w należyty sposób, następnym razem już jej nie wybiorą. Ich obawy są jednak nieuzasadnione. Jak podkreśla rzecznik Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, decyzja środowiskowa uwzględnia zarówno interesy lokalnych społeczności, jak i ochronę przyrody.

Między nami somsiadami

Kwestie relacji sąsiedzkich miewają niekiedy status „to skomplikowane” – i tak właśnie należałoby określić kontakty Polaków i Niemców. Przypomnijmy zatem, że to nie jest tak, że źli zachodni sąsiedzi uwzięli się, by nam utrącić fajny terminal.

Owszem, pewnie są ludzie, którzy mają taki właśnie zamiar – bo skoro decyzja zapadła i wiadomo, że inwestycja jest ekologiczna i nieszkodliwa, uparte powtarzanie „ale czy aby na pewno?” można już odczytać jako złą wolę.

Trzeba jednak podkreślić, że nie jest to stanowisko powszechne. Niemiecka gazeta "Deutsche Welle" zaznacza wyraźnie, że planowana w Świnoujściu inwestycja to będzie tzw. green terminal – a to oznacza, że ma on charakter proekologiczny i że na wszystkich etapach, począwszy od projektu, poprzez budowę, aż po eksploatację uwzględniane są kwestie środowiskowe, takie jak choćby redukcja emisji CO2.

Wnioski? Terminal, miejmy nadzieję, powstanie i będzie przyjmował wielkie, transoceaniczne jednostki. Owszem, będzie konkurencyjny dla Hamburga. A przecież wszyscy lubią mieć konkurencję, prawda? No właśnie. OK, mamy w tym miejscu sprzeczne interesy - ale wcale nie musimy się przez to nie lubić. 

Tagi: Świnoujście, terminal, ekologia, Niemcy
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 24 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth przekracza s/y "Otago" pod Kpt. Zdzisławem Pieńkawą.
środa, 24 kwietnia 1974
"Nord III" z Andrzejem Urbańczykiem na pokladzie wyruszył z Jokohamy w rejs powrotny do San Francisco; czas przejścia trasy równy około 50 godzin odnotowano w księdze rekordów Guinnessa.
poniedziałek, 24 kwietnia 1978
Po dwóch latach starań podniesiono z dna morskiego okręt "Vasa"; dzisiaj statek jest atrakcją morską Sztokholmu, pełniąc rolę statku-muzeum.
poniedziałek, 24 kwietnia 1961
Joshua Slocum z Bostonu wypłynął samotnie na s/y "Spray" w okołoziemski rejs; było to pierwsze okrążenie Ziemi w samotnej żegludze (rejs zakończył się po trzech latach 27.06.1898 r.).
środa, 24 kwietnia 1895